Waarom roffelt 'mijn' specht niet?
In een boom achter mijn stadstuin zit tot mijn grote vreugde elke dag een specht. In de zomer hoor ik vooral zijn harde tsjiep, want dan kan ik m niet goed zien door het loof. Maar ik hoor nooit geroffel, ook niet in de buurt. De specht is een grote bonte, roffelt deze soort niet? Of zijn er geen geschikte bomen?

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (7)
Stadsnatuur is wel creatief. Heb 's op een vogelwaarnemingsite van deze buurt gelezen dat een specht een houten raamkozijn sloopte. Dat was vast een rot kozijn met beestjes erin.
@Maria, ze hakken niet op de lantaarnpaal, maar roffelen er op omdat die zo lekker resoneert. In deze periode kun je alleen soms de contactgeluiden horen, dat doe ik hier tenminste. Verder houden ze zich nu koest.
@Maria, ze haken niet op de lantaarnpaal, maar roffelen er op omdat die zo lekker resoneert. in deze periode kun je alleen soms de contactgeluiden horen, dat doe ik hier tenminste. Verder houden ze zich nu koest.
Hoi Jeanette,
Een specht hakkend op een lantaarnpaal, dat zal wat zijn. In de winter komt de specht (een of meer) op de pindakaaspot af, vanaf de bank kan ik dan met een kop thee naar een specht kijken op een paar meter afstand. Stadsnatuur is prachtig.
Maar toch gek dat ik ze in de wijde omgeving niet hoor, ook niet in het park hier dichtbij.
Misschien hebben ze elders een plek die beter/gunstiger is om te broeden, zijn er bomen met nestgaten of nestkasten, is er beter/meer voedselaanbod, veilliger, zeg het maar....
Een wat oudere, grote boom met liefst dode takken, lantaarnpalen, alles wat lekker resoneert, wordt gebruikt om de roffel te laten klinken....
Hoe dan ook hebben ze jouw tuin wel ondekt en wordt je geduld hopelijk ooit beproefd. Erg leuk dat je ze daar ziet; mannetjes hebben een rode nekvlek die het vrouwtje mist, en de jongen hebben een rode plek op het koppie. Let er maar eens op!
Hallo Jeanette
Bedankt voor je antwoord. De specht komt al een paar jaar naar die boom (het zijn er ws een paar, in het voorjaar zag ik er drie tegelijk), maar ik heb nog nooit in vijf jaar of zo geroffel gehoord.
Maria
De Grote bonte specht (Dendrocopos major) roffelt zeker, maar vooral voorafgaand aan het broedseizoen. Het roffelen wort gebruikt om zowel een ( voedsel- en broed)territorium af te bakenen als wel om een partner te lokken. Dus je zult nog even geduld moeten hebben, Maria, voordat dat over wat maanden begint.