Wat betekent dit ?
Maandagmorgen 6 juni jl. trof ik in mijn achtertuin een van de nestkastjes aan met de invliegopening letterlijk volgepropt met witte dierenharen o.d.. Omdat de plek van het nestkastje niet toegankelijk is voor derden was ik nieuwsgierig naar de situatie in het kastje. Ik opende het en trof een nestje aan met een dood vogeltje - nog geen veren - en een klein kogelrond wit eitje. Heb ik het te vroeg geopend of ???? Wie weet het antwoord?

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (4)
Haren van honden, paarden etc. worden graag door mezen gebruikt als nestmateriaal, met name in het centrum van de nestkom waarin de eitjes en dus later de jongen komen te liggen. lekker warm...
De mezenouders hebben de ingang van de nestkast geblokkeerd gevonden, dus niet meer in staat om het jong te voeren en het ei uit te broeden. De natuur is hard...
Dan zou gebeurd kunnen zijn wat ik in mijn eerste reactie heb gemeld; jammer maar helaas.
Ik zou wat er zich nog in de nestkast aanwezig is, verwijderen en even met heet water schoonmaken.
Ter aanvulling: het materiaal zat inderdaad vrij vast in de opening en het vulmateriaal leek erg op wit/grijze dierenharen.
Het nest was nog intact. Bijgaand een foto van het nest zoals ik het aantrof.
Dat wordt gokken; misschien is er een predator geweest die het nestmateriaal naar buiten heeft getrokken in de hoop er jonge vogels en eitjes te vinden? Spechten hebben daar een handje van.
Op die manier kunnen de ouders ook niet meer naar binnen. Zat het materiaal vrij vast in de invliegopening?