Wat is dit voor kevertje?
Deze 2 kevertjes zaten vandaag op een seringenblad. Ik heb ze nog niet eerder gezien, Mooi, glanzend turquoise schild en twee gele bolletjes (volgens mij niet de ogen), Is het een soldaatje of familie van de kniptor? Vooral de contrasterende kleurstelling glauw- geel viel op. Ze vlogen later weg. Wat zijn dit voor insectjes? Ik kan het op internet niet vinden.

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (10)
Ja, prachtige beestjes Giesje..... en zeldzaam ; een vrij nieuwe soort voor Nederland.
Het zijn Clanoptilus elegans; de onderste is het vrouwtje die aan het (bovenste) mannetje ruikt. Hij scheidt via klieren in die gele vlekken op het achterlijf geurstoffen af waar zij van ´ in the mood´ komt. Dat hoort bij het baltsritueel.
In dat verband belangrijk: wil je even vermelden waar- in welke plaats- je ze hebt gevonden? Heb je ze eventueel ingevoerd op waarneming.nl? Laat maar weten.
Leuk Giesje, bedankt!
Voor mij inderdaad een nieuwe locatie: In Zuid-Limburg sinds 2019 bekend uit Eijsden - helemaal aan de andere kant.
Doe je wel eens iets op waarneming.nl? Dan zou het leuk zijn als je ze daar in kunt voeren, maar ik ben ook al blij met deze info :o)
Vriendelijke groet,
Arp
En hier ook duidelijk te zien.
En hier nog een foto van de kleurrijke beestjes.
In de tuin, in Simpelveld, Zuid- Limburg. Ik heb ze vandaag niet meer gezien en volgens mij waren ze inderdaad aan het paren. Ik doe er nog een andere foto bij, zij- aanzicht, omdat dit er ook interessant uitziet. Het lijken net een soort wespjes hier, maar het waren echt keverachtige insectjes.
En alweer bedankt voor info en foto's, Arp!
Het zou bijzonder leuk zijn, als het een nieuwe vindplaats blijkt te zijn!
Vriendelijke groet,
Tjerk
Hoi Tjerk, leuk dat het gewaardeerd wordt :o)
Op jungledragon heb ik een kiekje online staan waarop de excitatoren van het mannetje wat beter te zien zijn (ik zal'm er hier ook even bij plakken).
De foto van het "voorspel" staat er ook in een wat betere resolutie zag ik.
Wat een bijzondere waarneming van Giesje en leuke, interessante toelichting van Arp!
Vriendelijke groet,
Tjerk