Welk dier heeft jou weleens gestoken, gebeten of geprikt?
Muggen, wespen, mieren, kwallen en sommige vissen doen het. Ze kunnen steken, prikken of bijten. Dit doen ze niet voor de lol, het is een kwestie van overleven. De komende weken vertellen we je in Vroege Vogels Radio meer over de belangrijkste stekers, prikkers en bijters van Nederland. Maar we willen ook graag weten door welk dier jij weleens te pakken bent genomen? Waarom gebeurde dat en hoeveel last had je van de beet?
Vriendelijke groet,
Webredactie Vroege Vogels
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (33)
Afgelopen weekend nog! Ik ben bloemen aan het plukken in een pluktuin in de Hoeksche Waard en voel opeens een venijnige steek. Even denk ik me aan een roos te hebben geprikt, maar nee, zit er een daas - met groene ogen - op mijn handpalm. Hij liet zich niet makkelijk weg bonjouren en het jeukt nog steeds.
Paar jaar geleden in Australië gebeten door de fire ant, een agressieve mier! Het was eigen schuld, ik plaagde hem/ haar met een stokje, zodat echtgenoot kon filmen. Die mieren kunnen echter flink hoog springen. De beten heb ik nog een paar weken gevoeld....
Vorige week gebeten door een meeuw, die mijn brood probeerde te pakken. Hij/ zij kwam van achteren (zodat ik m niet zag aankomen) en dook over mijn hoofd heen op mijn brood. Beet daarbij stevig in mijn vinger....
Mijn vriendin is imker.
ik word dus weleens gestoken als ik in de buurt van haar volken kom.
Het ergst waren twee bijen die mij van grote afstand aanvielen en in mijn ooglid en voorhoofd staken.
Ik kon toen even niets meer zien door de zwellingen rond mijn ogen - zag eruit alsof ik in elkaar geslagen was.......
Deze kauw kwam nieuwsgierig op mijn schouder zitten en begon aan mijn bril en oor te pikken.
Deze kauw kwam nieuwsgierig op mijn schouder zitten en begon aan mijn bril en oor te pikken.
Ik ben twee keer in korte tijd gestoken door een wesp. We waren op vakantie in Joppe.De tweede keer dat ik gestoken werd voelde ik wat gekriebel op mijn achterhoofd en in een reflex wil ik het weg vegen. Prik in de vinger. Binnen een paar minuten waren mijn vingers en hand dik opgezet. Ook de arm, en bovenlichaam helemaal rood en jeuken dat het deed. Vingers als knakworstjes. Mijn hoofd en tong waren ook helemaal dik geworden. Dus er mee naar het ziekenhuis in Zutphen. Daar kreeg ik uiteindelijk Tavegil tabletten voorgeschreven. Zulke tabletjes heb ik nog altijd bij me.
Bij het snoeien van een es die aan de "essentaksterfte" lijdt ben ik gestoken door een Aziatische hoornaar. Er waren namelijk ( achteraf gezien) een aantal hoornaars aan het "drinken " van het sap dat vrijkomt op de plaatsen waar de schors weg was ( door de essentaksterfte ). Het was een erg pijnlijke steek ....heb er een tijdje hinder van ondervonden. De steek was op één van mijn vingertoppen.
Door mijn werk in de tropen: Ben 2 keer beten door een schorpioen in Oost Afrika. Een keer tijdens het oprollen van mijn tent (ze zoeken s'nachts de warmte op onder het tentzeil) en ook nog eens binnenin mijn tent. De steken voelden als een erge bijensteek dus eigenlijk viel het wel mee. In Ethiopië liep ik tientallen tse-tse beten op. Vooral in de knieholte en enkels duurde de zwelling dagenlang en het voelde gloeiend heet. Ik was door het grote aantal beten ook wat koortsig.
Aanval van Safari mieren was ook niet leuk want ze rennen pijlsnel naar boven en pas in de nek begonnen ze te bijten. Ze laten niet los, je moet ze echt stukmaken en dan nog heb je een stukje kaak in je vel. Jeukt niet maar doet flink zeer.
Ook vaak gebeten door... ik weet niet wat. Meestal in de knieholte, met hele grote rode pijnlijke plek, misschien spinnen als je op een stoeltje gaat zitten?
Maar het allerdikst werd mijn voet van een honderpoot. Niet de duizendpoot die zich oprolt maar zo'n platte rood-bruine. Ze steken niet maar bijten door middel van hun flinke kaken. Eerst brandde het heel erg en meteen werd mijn hele voet enorm dik. Na 5 dagen trok het vanzelf weg. Alles ging vanzelf over; ik heb er nooit een arts bijgehaald, die was trouwens toch niet in de buurt.