Welk dier heeft jou weleens gestoken, gebeten of geprikt?
Muggen, wespen, mieren, kwallen en sommige vissen doen het. Ze kunnen steken, prikken of bijten. Dit doen ze niet voor de lol, het is een kwestie van overleven. De komende weken vertellen we je in Vroege Vogels Radio meer over de belangrijkste stekers, prikkers en bijters van Nederland. Maar we willen ook graag weten door welk dier jij weleens te pakken bent genomen? Waarom gebeurde dat en hoeveel last had je van de beet?
Vriendelijke groet,
Webredactie Vroege Vogels
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (33)
Het meest recent gebeten door een mier. Ze zitten op mijn balkon in diverse planten, en willen niet dat ik aan die planten kom waar zij hun bladluizen op houden, dan word ik gelijk aangevallen. De last van de beet valt gelukkig mee.
Samen met mijn nichtje op tienertoer een dagje naar Madurodam, zelf boterhammen mee. Tussen het uit de zak halen en bij de mond brengen moet een wesp kans hebben gezien om er op te gaan zitten, en beet mij prompt in mijn lip toen ik een hap nam. Resultaat: een lip zo dik dat ik dagenlang nauwelijks kon eten of drinken, het ging alleen nog door een rietje.
Sindsdien erg huiverig voor wespensteken, en als ik gestoken word krijg ik bulten tot wel 20 cm en kramp.
Ooit gestoken door een wesp. Droeg laarzen bij een grote schoonmaakklus. De wesp belandde tussen kuit en laars en verweerde zich. Onderbeen helemaal dik, duurde wel een week voordat het over was. Heb altijd gehoord dat wespen alleen steken als ze in verdrukking komen en in dit geval klopte dat.
Ooit was ik op de fiets van Amsterdam uit naar Zandvoort. Bij het zwemmen in zee ben ik daar geprikt door een paarse kwal (Aurelia). De terugrit was een ramp.
Kennelijk verdwaasd door koorts miste ik een fietspad en werd zelfs bekeurd omdat ik de rijweg genomen had.
Ik ben wel heelhuids thuisgekomen, maar vraag niet hoe...
Een Hommelbeet is het pijnlijkst. Het diertje was versuft en raapte ik van de weg, het was zijn laatste verdediging toen het vast in mijn hand niet weg kon komen. Groot gelijk , maar jammer dat het diertje niet heeft overleefd. Ik had dagenlang pijn van de heftige steek.
een hoornaar! Wat een pijn! We fietsten op de dijk ergens langs de IJssel en kreeg ineens een hevige steek in mijn bovenarm. Het werd dik en rood en heet. Na een dag werd het erger i.p.v. dat het overging .Een meneer op de camping waar we waren zei: je moet echt even naar de dokter gaan, want dit ziet er niet goed uit. Daar heb ik een of andere zalf gehad die ik alleen op de grote dikke rode plek mocht smeren. Daarna meteen handen wassen. Na een week ongeveer was het over.
behalve de gewone bijters & stekers ben ik een keer door een enorme kolonie
kattenvlooien belaagd tijdens een verhuizing van mijn vriendin, drie maanden
ontstekingen en irritaties . Maar de horzel spande de kroon, enorme bulten die
heel erg jeukten en erg pijnlijk waren ongeveer 4 a 5 dagen.
Ja met stip op 1, wespen.... ik ben echt heel bang voor ze. Nu blijk ik ook een allergie voor ze te hebben, niet levensbedreigend maar wel enorme zwelling op de plaats delict, brandende pijn en veel dagen later jeuk.. jeuk. Daar is n muggenbult niks bij.
Tijdens een vakantie in Oostenrijk vloog er een in een wc gebouw op de camping.
Ik dacht hem te redden door hem te vangen. Hier was hij het alleen niet mee eens en beet me.
(Was toen 12 jaar ongeveer????)