Welk dier heeft jou weleens gestoken, gebeten of geprikt?
Muggen, wespen, mieren, kwallen en sommige vissen doen het. Ze kunnen steken, prikken of bijten. Dit doen ze niet voor de lol, het is een kwestie van overleven. De komende weken vertellen we je in Vroege Vogels Radio meer over de belangrijkste stekers, prikkers en bijters van Nederland. Maar we willen ook graag weten door welk dier jij weleens te pakken bent genomen? Waarom gebeurde dat en hoeveel last had je van de beet?
Vriendelijke groet,
Webredactie Vroege Vogels
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (33)
Kwallenbeten, muggen- en wespensteken, brandharen vd eikenprocessierups etc., maar de ergste steek was die van een hoornaar. Het dier zat toevallig onder een tafeltje dat ik wilde verplaatsen, ik greep er middenin en kreeg een steek in mijn vinger. Binnen een kwartier was mijn onderarm opgezet en ik kon mijn elleboog niet eens meer buigen. Vreselijke pijn! Gebeurt je dit, ga direct naar de huisarts want ben je allergisch, dan kun je een hartstilstand krijgen
Ja, naturlijk ook heel vaak gebeten en gestoken. Ik ben over mijn allergische reacties heen. Het is verder een kwestie van opvoeding en begrip voor de diertjes krijgen. Toen ik klein was in een mierennest gaan zitten en goed gebeten. Toen mn broertje en ik alle mieren wilden vertrappen, vertelde mijn vader ons een verhaal over de familie mier, wiens huis vertrapt werd door een reus en waarbij pappa en mamma sneuvelden. Nooit meer beestjes dood gemaakt! :) Ben imker geworden en het is verbazingwekkend hoe snel je gewend raakt aan de steken. Na een paar keer is het een lekker warm gevoel. Ik maak geen beesten dood, ook geen vliegen of muggen. Het lijkt wel of muggen weten dat ik hun vriend ben, want ze steken mij niet meer. :)
Jaren geleden vroeg in de nacht, in bed(!) door een forse hommel in mijn voet geprikt, precies tussen mijn grote- en tweede teen. Het dekbed had buiten gehangen en blijkbaar was de hommel daarin weggekropen! De vervelendste en pijnlijkste steek die ik ooit opliep was van een wesp....op een raar plaatsje! Ik had buiten was afgehaald van de droogmolen en omdat ik weg moest nog even in de mand laten staan. Ik ging me wassen en omkleden en schoot snel een slipje aan uit de net binnen gezette schone was......AU!.....ik kreeg een hele dikke eh.....lip!
Meerdere tekenbeten gehad! Heb hiervoor aantal dagen in ziekenhuis gelegen en daarna een maand thuis aan het infuus. Had geen rode ring dus er werd steeds gezegd dat ik daar niet zo ziek van kon zijn. Tijdens onderzoek bleek dat ik zwaar besmet was dus laat je niet wegsturen na een tekenbeet en eis antibiotica!
In het verleden gebeten/gestoken door, kwal, muggen, mieren, bij, wespen. Verder hevige jeuk door haartjes van eikenprocessierups. Daar heb ik veel jeuk van en voel ik me beroerd bij. Ik slik dan antihistamine tabletten. Helaas blijven de haartjes vaak in je kleren zitten, waardoor je er steeds opnieuw last van hebt. Kwallenbeet is (vroeger) door EHBOpost behandeld, maar heb er nog een uur last gehad. Meerdere wespensteken door nest in spouwmuur, waarbij de wespen dan in het trappenhuis naar binnenkwamen en dan heerlijk aan de zij/onderkant van de leuning gingen zitten. Verder ook een keer gestoken in mijn lip en tegelijk gebeten in mijn tong. Van dat laatste heb ik een nacht wakker gelegen van de pijn, ...... maar ben nog steeds niet bang voor wespen. Op mierenbeten reageer ik ook heftig.
Groetjes, Ien
Naast mug, wesp, bij en kwal waar vrijwel iedereen wel eens mee te maken heeft gehad ben ik gebeten door een kruisspin op mijn hoofd. Het was een volwassen vrouwtje die op een of andere manier in mijn haar terecht was gekomen. Toen ik iets voelde kriebelen en met mijn hand in mijn haar ging beet ze in door de hoofdhuid heen. De beet was niet al te pijnlijk en leverde alleen een uurtje jeuk op.
Daarnaast twee keer behandeld voor Lyme verschijnselen ( rode kring na een tekenbeet ).
De wespensteken.. 1 keer, op de fiets, in mijn oor, en 1 keer, ook tijdens een fietstocht op mijn mond/lip . Wel gevallen van de schrik, maar geen verdere ongelukken gehad of veroorzaakt. 1 keer in de tent op mijn ooglid..Iedereen kwam na mijn schreeuw verschrikt zijn tent uit gevlogen..
Lastig vooral
De beet van een daas is ook pijnlijk. Behalve een allergische reactie.. koorts en enorme bulten.
Ondanks mijn allergie medicatie ( weerstand op bouwen tegen van alles en nog wat, vooral stof en huismijt) , reageer ik toch nog steeds op steken en beten. Maar behalve wat ongemak is de reactie niet zo erg meer. De eikenprocessierups bultjes en dus jeuk na een bezoek aan de Achterhoek zijn er een voorbeeld van.
Door 100en knutjes gebeten zelfs in mijn oogleden, neus en oren.
Toen een allergische reactie gehad.
Mijn gezicht was helemaal opgezwollen en ik kreeg hoge koorts
Als antistof heeft de huisarts bijengif in mijn hals ingespoten en dat heeft wel geholpen, vreemd genoeg.
Durf nooit meer naar de Weerribben om te kanoën.