Welke vogel is dit?
Beste allemaal.
Deze vogel zit regelmatig in mijn stadstuin alhoewel ik hem ook op het werk hoor en dat is op het "bijna" platteland. Hoe weet ik dan dat het dezelfde soort is? Dat beessie heeft geen zang maar doet continue ....piep....piep....piep .... etc. etc. Er is geen houden aan.
Deze zit altijd boven in een boom of hoge heester. Lijkt op afstand op een mus. Donkerder bruin aan de bovenkant dan van onderen. Heeft een ietwat spitse snavel en is zeker niet groter/dikker dan de mus alhoewel hij er wel voor door kan gaan.
Onderstaande foto heb ik met veel moeite gemaakt en is niet heel duidelijk maar kan er mogelijk mee door.
Wie kent deze zeurpiet!
Gr. Dump.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (10)
Geachte w.lemmens.
Mag ik je bedanken voor het goede antwoord. Verleden jaar kon ik er al niet achter komen terwijl het geluid toch wel heel kenmerkend lijkt te zijn. Maar je moet er maar opkomen.
Ook henri van dodenweerd bedankt voor de belangstelling.
Gr. Dump.
Contactroep wil idd zeggen : ik wil contact hebben met een soortgenoot.
Het kan een jong zijn , dat nog wat bedelt om voedsel , maar
ook een vogel die een partner zoekt. De broedtijd is voorbij dus daarin geloof ik nu niet meer zo.
Heggenmussen zijn solitaire vogels, die eigenlijk alleen in de broedtijd bij elkaar zijn.
Groeten, Wil
Beste.
Het is inderdaad de contactroep van de heggenmus. Knap gevonden. Maar waarom deze roep uren volhouden? Is het een jong die in contact wil blijven?
Want de andere melodie die de heggenmus produceert is veel veelzijdiger. Daarom had ik die in mijn zoektocht uitgesloten.
Gr. Dump.
Luister eens naar de contactroep van de heggenmus.
Te beluisteren op waarneming.nl onder de rubriek ' foto´s en geluiden' Groeten, Wil.
Mogelijk ook interessant. Deze vogel is altijd alleen.
Gr. Dump.
Volgens mij de contactroep van een Huismus.
https://www.datafilehost.com/d/30406936
Hier kan het .wav bestand gedownload en beluisterd worden.
En geloof me. Dit houd dat beest de gehele dag vol.
Gr. Dump.
bedankt voor uw antwoord, w.lemmens. Kon het vogeltje maar zo fluiten als een heggemus.
En Henri van Dodeweerd. Momenteel kan ik het origineel niet plaatsen maar wat ik wel ga doen is een geluidsopname oploaden zodat U beide het geluid kunt horen. het kan niet anders dat er dan meer duidelijkheid komt. Het is zo een monotoon geluid. ik moet even kijken hoe verder te handelen.
Gr. Dump.
Ik denk een heggenmus.
Groeten, Wil