welke vogel
Op mijn tuin op een tuinpark in Amsterdam Noord hoorde ik vanmiddag een mij onbekend vogelgeluid. Op een meter of 5 zat een vogel in het krentenboompje, ongeveer zo groot als een vink, met een fel oranje borst en buik (meer dan de roodborst), een zwart petje en een grijs/zwarte zijkant. Hij heeft er zo'n 5 min. gezeten, en pikte insektjes uit de krentenboom denk ik. Hij zat te veel verstopt tussen de takken om de snavel, laat staan de pootjes te zien. Ik had helaas geen camera bij de hand. Wie kan mij vertellen welke vogel het was. Het was zeker geen kramsvogel oid., geen tapuit, geen goudvink (wat ik eerst dacht, maar die is veel meer roze gekleurd) geen roodstaart. Maar wat dan wel?
Oh ja, hij maakte ook geluid, steeds 4 dezelfde toontjes twiet, djuu,djuu, tjuut, of zoiets. In ieder geval hoog, laag-laag, en dan een middentoontje.

Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (4)
Paapje of keep..?
Dank voor de reacties. Ik dacht zelf ook eerst aan de Goudvink, maar heb die nooit hier in de buurt gezien en ook nooit met zo'n oranje buik/borst. Maar ik denk dan toch dat die het was. Het was geen keep, die had ik ook al opgezocht in mijn gidsje. Via de link van Jeanette nog even verder gezocht en zag daar ook een foto van een meer oranje goudvink. En ik herkende ook wel iets in de roepjes en zang die ik verderop vond. Ik vind het echt een wonder dat hij in mijn tuin zat, eerder alleen richting Veluwe gezien.
In een krentenboom......typisch een boom waarin Goudvinken graag zitten....
Lijkt mij een goudvink, maar een keep zou ook kunnen.
Groeten,
Joop van den Berg