wespennest in oud schuurtje - wat nu - wil geen gif gebruiken
Dit wespennest trof ik aan in een zeer oud schuurtje, dat kon, durfde ik nu pas te fotograferen.
Er vloog slechts momenteel 1 wesp het schuurtje in.
Dus nu was het een geschikt moment. Voorheen was het een komen en gaan. Met flits is het gelukt uiteindelijk. Ben er zonder één steek uit gekomen.
Wat te doen ? Ik wil geen gif (laten) gebruiken
- Wachten tot de vorst er echt is en dan wegscheppen? Wil ook graag de binnenkant fotograferen.
- Waarmee - welk gereedschap? Denk aan een scherp mes.
hoor graag
Groet josé
Er vloog slechts momenteel 1 wesp het schuurtje in.
Dus nu was het een geschikt moment. Voorheen was het een komen en gaan. Met flits is het gelukt uiteindelijk. Ben er zonder één steek uit gekomen.
Wat te doen ? Ik wil geen gif (laten) gebruiken
- Wachten tot de vorst er echt is en dan wegscheppen? Wil ook graag de binnenkant fotograferen.
- Waarmee - welk gereedschap? Denk aan een scherp mes.
hoor graag
Groet josé
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (8)
Zoals beloofd - het laatste nieuws - een groot gedeelte van het wespennest is verwijderd - viel toen wat uit elkaar. We troffen een nog levende wesp aan. We plaatsten het wespennestgedeelte op een tafel - toevallig in de zon. Bij terugkomst zagen wij meerdere wespen aktief rond het stuk wespennest kruipen. Ook vloog er een weg.
Wat vaak met openhaarhout mee naar binnen komt zijn de Kleine wespenbokken. Die zijn ook geel/zwart gekleurd en lijken daarom wel op wespen. Ze zijn volstrekt ongevaarlijk want leven hoofdzakelijk van stuifmeel...dus je zou ze net zo goed even buiten kunnen zetten...
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kleine_wespenbok
Ben er niet helemaal zeker van maar ik dacht vrijwel zeker te weten dat de koninginnen ook het nest verlaten, er niet in overwinteren en dan in het voorjaar een nieuw nest maken. De lege nesten die ik ooit heb gevonden waren allemaal verlaten.
Mooi als je het nest intact laat José; je kunt er vast wel iemand een plezier mee doen. Het zijn echt prachtige kunstwerkjes en een wonder van techniek hoe ze uit de verzamelde pulp papier hebben gemaakt en er raten van hebben gebouwd..
* Extra vraag : Blijven de jonge koninginnen toch nog in het nest tot het aankomend jaar / na de winter ?
* Ik zal het nest heel houden en kijken wie er interesse heeft, zodat meer mensen het kunnen zien. Zal later vermelden waat het wespennest naar toe is gegaan.
* ik sprak over gif - waar ik zelf extreem tegen ben - omdat web sites daar steeds over spreken. => ActionAgainstPoisoning
Ik heb bijgevoegd een foto van een gedeelte blijkbaar van de inhoud van een oud wespennest - gevonden een paar jaar geleden. Hetzelfde "terrein"
via google tref je bedrijven aan waarvan een b.v. dit aangeeft : "Behandeling Een wespennest verwijderen kan op verschillende manierenwespen. Een wespennest kan bespoten worden. Dit dient bij voorkeur in de avondschemering te gebeuren. Alle wespen bevinden zich dan in het nest. Een andere methode is het bespuiten van nestingangen met een poeder. Deze toepassing kan overdag plaatsvinden. Voordeel van deze methode is dat de in- en uitvliegende wespen met het poeder in aanraking komen en, wanneer zij het nest betreden, met dit poeder de koningin en de larven doden. Veel nesten We verwachten deze zomer extreem veel wespennesten aan te treffen. De oorzaak hiervan is de zachte winter van de afgelopen jaren. Wanneer de winter aanbreekt, sterft de nestbevolking. Alleen de jonge koninginnen overwinteren op beschutte plaatsen. In het voorjaar beginnen zij ieder afzonderlijk hun nest te bouwen. Door de zachte winters overleven meer koninginnen de winter en maken hun nieuw nest op beschutte plaatsen zoals zolders, achter spouwmuren, vlieringen, onder dakpannen, in holle bomen, oude muizengaten, in machines, naden en kieren en soms in keukens. Deze nesten worden slechts één jaar bewoond."
Groet,
José
https://www.google.nl/search?q=wespennest&biw=2021&bih=917&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiSw-LG0bzQAhXlLcAKHQQJC_gQ_AUIBigB&dpr=0.95#imgrc=m1rpFadQs9RnyM%3A
https://www.google.nl/search?q=wespennest&biw=2021&bih=917&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiSw-LG0bzQAhXlLcAKHQQJC_gQ_AUIBigB&dpr=0.95#imgdii=m1rpFadQs9RnyM%3A%3Bm1rpFadQs9RnyM%3A%3B-aGogpMo3uod4M%3A&imgrc=m1rpFadQs9RnyM%3A
In de loop van het najaar sterven alle inwoners (koningin + werksters) van het nest. Een oud wespennest wordt daarna nooit meer bewoond door nieuwe exemplaren. De jonge bevruchte wijfjes zoeken een beschutte plaats op voor de overwintering om in het voorjaar een nieuw wespennest te stichten.
Nee, waarom zou je gif gebruiken, José? Het zijn nu echt de laatste wespen die nu nog vliegen en het nest zal heel spoedig verlaten zijn. Als je je rustig gedraagt en geen al te zoete geurtjes draagt waar ze eventueel op af kunnen komen, is er geen reden om je te steken.
Mooi om het nest te bewaren of eventueel eens informeren of een natuurorganisatie (IVN) of informatiecentrum van SBB of NM er belangtelling voor heeft.