Sorry, niet gezien dat het een oude vraag was die al lang is beantwoord.
jeanette
Dat is de Buxusmot(Cydalima perspectalis) ; Buxus in de tuin?
JohJB
Vandaag beide varianten in de tuin waargenomen. In Appingedam. De motten hebben ook hier in de buurt de buxussen tot een slachtveld gemaakt.
scharrelaarp
dit is een buxusmot
anthea
Verrassend om door deze vlinder zoveel reacties te zien, maar tegelijk een met een nare bijsmaak wat betreft de schade die ze veroorzaken aan de buxus planten.
Ook ik heb natuurlijk op internet (Wikipedia) gekeken en gelezen (dat wat Minke hier vermelde) meegekomen is met een lading Buxusplanten.
Gelukkig hebben wij geen buxusplanten in de tuin staan.
Wat betreft mijn vlinderboek Minke dat klopt wel dat is een boekje van Natuurmonumenten uit 2013 maar ik ben er wel blij mee want er staan tevens de rupsen bij vermeld.
Allemaal bedankt voor de informatie.
Groet van Anthea.
jany
Toen ik een aantal jaren geleden deze vlinder voor het eerst zag vond ik hem ook prachtig. Maar nu zou ik hem een mep gegeven hebben. Het is een ramp voor de tuin, in onze streek worden buxussen zeldzaam. De rupsen kunnen de struikjes in een dag helemaal kaal vreten.
rijswijk
Hallo Lou,
Kom net thuis en zie je bericht. Ja, dat blauw viel me ook op, begrijp nu dat dat met de lichtval/camera te maken heeft.
Wat leuk dat je een toch zeldzame vlinder hebt gezien. Enne, mooie scherpe foto! Compliment! Zuinig op zijn....
Groet, Minke.
euroblinkie
HALLO MINKE DEZE FOTO IS VAN MIJ ,DOOR DE LICHTVAL ZIE JE MEER BLAUW IN DE VLEUGEL MAAR HET IS DE BRUINE
BEDANKT GR LOU
rijswijk
Hallo Lou,
Wist ik niet Lou! Maar zie nu op internet dat er inderdaad ook een geheel bruine variant bestaat. En die is zeldzaam.
Dus dank je voor de info!
Heb jij de bruine variant zelf gezien (is de foto door jou gemaakt)?
Moet trouwens eerlijk zeggen dat ik de Buxusmot nog nooit gezien heb. Zag 'm de afgelopen tijd een paar maal op deze site voorbijkomen. Omdat ik het een prachtig beestje vind, is ie duidelijk in mijn geheugen blijven hangen....
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (14)
Sorry, niet gezien dat het een oude vraag was die al lang is beantwoord.
Dat is de Buxusmot(Cydalima perspectalis) ; Buxus in de tuin?
Ook ik heb natuurlijk op internet (Wikipedia) gekeken en gelezen (dat wat Minke hier vermelde) meegekomen is met een lading Buxusplanten.
Gelukkig hebben wij geen buxusplanten in de tuin staan.
Wat betreft mijn vlinderboek Minke dat klopt wel dat is een boekje van Natuurmonumenten uit 2013 maar ik ben er wel blij mee want er staan tevens de rupsen bij vermeld.
Allemaal bedankt voor de informatie.
Groet van Anthea.
Kom net thuis en zie je bericht. Ja, dat blauw viel me ook op, begrijp nu dat dat met de lichtval/camera te maken heeft.
Wat leuk dat je een toch zeldzame vlinder hebt gezien. Enne, mooie scherpe foto! Compliment! Zuinig op zijn....
Groet, Minke.
BEDANKT GR LOU
Wist ik niet Lou! Maar zie nu op internet dat er inderdaad ook een geheel bruine variant bestaat. En die is zeldzaam.
Dus dank je voor de info!
Heb jij de bruine variant zelf gezien (is de foto door jou gemaakt)?
Moet trouwens eerlijk zeggen dat ik de Buxusmot nog nooit gezien heb. Zag 'm de afgelopen tijd een paar maal op deze site voorbijkomen. Omdat ik het een prachtig beestje vind, is ie duidelijk in mijn geheugen blijven hangen....
Groet, Minke.