Wilde Zebravinken
Hoi! Twee weken terug vloog er een zebravinkje het kantoor van mijn vader binnen. Met het idee dat hij ontsnapt was heeft hij hem opgevangen en verzorgt hij hem nu in een kooi. Nu hebben we gebeld met de dierenambulance en die zeiden dat we hem gewoon los kunnen laten omdat zebravinken gewoon in het wild in Nederland leven. Ik kan hier zelf niet veel over vinden, maar dit lijkt me niet helemaal de bedoeling natuurlijk. Dus wat te doen?
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (3)
Als dat zo is, dat er meer Zebravinken daar in Delft leven, is het toch merkwaardig, dat er op waarneming.nl. slechts één waarneming in Delft is te vinden, ook nog zonder foto.
Je zou toch zeggen dat er best veel ´vogelaars´ rondlopen, en dat daar dan toch meer meldingen vandaan zouden moeten zijn gekomen. Merkwaardig.
Ja het is apart. Ik wist wel dat het exoten zijn, dus daarom leek loslaten me al geen logische optie. De medewerker van de dierenambulance zei dat er wel meer in het wild leven op de plek waar hij is gevonden (Delft), en dat ze blijkbaar de winters overleven.
Hij is niet geringd, dus komt misschien inderdaad niet uit een volière, maar uit het wild, zoals de medewerker van de dierenambulance insinueerde.
Zebravinken leven niet in het wild in Nederland; de Zebravink is een in troepen levende Australische vogel die tot de makkelijkst houdbare en populairste kooivogels behoort.
In de vrije natuur kunnen deze vogels de winter hier hoogstwaarschijnlijk niet overleven.
Had de vogel een ringetje om een van de poten? In dat geval zal het een ontsnapt exemplaar zijn.
Ik zou kijken of er iemand in de buurt is die een voliere heeft, die de vogel onderdak wil/kan verlenen, of anders dan maar via een dierenwinkel die vogels verkoopt proberen een goed adres voor het beestje te vinden.
Ook hier en hier nog wat info en meer over dit vogeltje.
Overigens een merkwaardig advies van de dierenambulance....