WIntergasten
Vorige winter heeft de hele winter een zwartkop vrouwtje rond de voederplaats in onze tuin middenin het dorp gebivakkeerd. Ook regelmatig kwam een vrouw en een man grote bonte specht van pindakaas eten. Na de winter zijn beide soorten geheel uit beeld verdwenen.
Gisteren heb ik deze winter voor het eerst weer vogelvoer aangeboden. Wat mij verbaast is dat binnen een uur weer een zwartkop en een grote bonte specht zich lieten zien.
Wat ik zou willen weten is hoe vogels die normaal niet aanwezig zijn zo ineens weer verschijnen.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (3)
Dat valt mij bij de Zwartkoppen ook altijd op; ik zie ze zelden, terwijl ze hier ieder jaar broeden. Ik zie ze pas als bijv, de kardinaalsbesvruchten rijp zijn waar ze op afkomen, of in deze periode soms op een stuk appel . Ze hebben een wat verborgen manier van leven. tussen de struiken.
Grote bonte spechten hoor ik in de zomer wel, zie ze soms, maar nu er hier ook voedsel wordt aangeboden zijn ze er dagelijks. De magen moeten worden gevuld en dat kan in deze periode goed in de tuinen ed. waar we van alles voor ze ophangen en klaar leggen.
Jeanette, dank voor je reactie.
Je schrijft dat de vogels rondvliegen, dan zou ik ook buiten de voederperiode zo af en toe een zwartkop of specht moeten zien. Maar dat is dus niet zo. En juist direct na aanbieding van het voer verschijnen ze. Voor mij nog steeds een raadsel.
Wat leuk dat genoemde vogels weer de tuin met voedsel hebben ontdekt!
Ja, vooral als het moeilijker wordt om natuurlijk voedsel te vinden, zoeken de vogels de tuinen waar bijgevoerd wordt, weer op.
Ze vliegen rond en ontdekken dan zo wel waar voedsel wordt aangeboden en letten ook op het gedrag waar ander vogels voedsel vinden.
Hier heb ik in de winter ook regelmatig Zwartkoppen op een aangeboden appel gezien en de Grote bonte specht is hier nu ook weer dagelijks.
Vooral als het vriest zoals deze week, is het ook heel belangrijk om er voor te zorgen dat er dagelijks vers water wordt aangeboden voor de vogels om van te drinken en in te baden.
Na de winter kunnen ze vaak weer natuurlijk voedsel vinden. Dan volgt de broedperiode en verandert het gedrag.