Zwaluwen
In onze tuin elk jaar een fenomeen van wolken boerenzwaluwen en huiszwaluwen.
Ze kwetteren, scheren rondjes rond de boomtoppen en landen in de haagbeuk, de lijsterbes, poetsen zich snel wat en rivalideren om de juiste tak. Ondertussen komen alweer nieuwe tientallen aan, scheren rondjes en wisselen de zittende garde af. Elk jaar rond eind augustus/begin september doet zich dit voor in onze tuin. Het duurt een paar weken en dan is het voorbij. Het nut hiervan ontgaat me. Ik heb geen idee waar we naar kijken. Wat zouden ze doen? Is het voorverzamelen voor een slaapplaats die hier dan dichtbij zou moeten zijn? Mooi is het wel.
Misschien is er iemand die het weet?
Een foto ervan is nog niet zo makkelijk dus die heb ik niet.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (3)
gewoon met zijn alle de boom in.
Hier neem ik hetzelfde waar; heerlijk dat kwetterende geluid van een dagelijks hier rondvliegende -en dan weer rustende- groep boerenzwaluwen. Het zijn sociale vogels en bovendien is het veiliger; meer ogen die eventuele predators kunnen waarnemen.
De boerenzwaluw trekt in groepen naar het zuiden. In september en oktober kunnen grote groepen boerenzwaluwen gezien worden; deze vogels verzamelen zich voor de lange reis.
Het lijkt me handig om op deze site even te lezen over het trek-/verzamel gedrag;
hier en hier meer over de Huiszwaluw.
En hier over slaapplaatsen ( even naar beneden scrollen).
Hopelijk ben je hiermee geholpen!