Ik zag deze vogels vorige week bij een kanaaltje in Leixlip, Ierland. Ze deden me een beetje aan kwikstaarten denken (ze kwikten zeker veel met hun zwart-witte staart!) maar ze zijn groter en boller. Weet iemand wat voor vogels dit zijn?
Blijf op de hoogte
Houd mij per mail op de hoogte van nieuwe reacties op deze vraag.
@Stef, om tot een goed antwoord op je vraag te komen zal ik hem wel even voor je op een forum zetten voor buitenlandse vogels. Daar zit meer expertise en kennis, en hopelijk krijgt je dan het juiste antwoord.
juveniele vogels lijken vaker groter dan ze eigenlijk zijn doordat hun verenkleed vol en donzig is en niet glad gestreken wordt. Bij merels krijg je die indruk ook.
Foto van jonge witte kwik van Vroege vogels lijkt wel, maar op jouw foto zie ik witte vlekken rond de ogen, die ik bij geen enkele soort zie, ook niet bij de Engelse ondersoort Motacilla flavissima. Toch weer veel gezien en geleerd tijdens het opzoeken!
Gr. Ingrid
henkdevries18
Na het zien van deze foto vermoed ik dat je gelijk hebt. Waarom zijn de jongen groter dan de ouders? Zijn het de donsveren die de vogel groter laten lijken? Ik zie ook wel ooit spreeuwenjongen die groter zijn dan de ouders bij wie ze bedelen.
Zijn idd heel aparte vogels en ik heb overal gezocht op de sites en in Pettersons vogelgids etc. en niet precies gelijkende soort of beschrijving gevonden. Toch vermoed ik dat het juveniele kwikstaarten zijn, witte of Rouwkwikstaarten. Ingrid
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (6)
Blijkt tóch nog weer een andere soort te zijn volgens Frank Neijts op wrn.:
''t Zijn jonge beestjes, en gezien de lokatie en de donkere veerpartijen hier en daar: Rouwkwikstaarten..''
@Stef, om tot een goed antwoord op je vraag te komen zal ik hem wel even voor je op een forum zetten voor buitenlandse vogels. Daar zit meer expertise en kennis, en hopelijk krijgt je dan het juiste antwoord.
Reacties hier te volgen.
Foto van jonge witte kwik van Vroege vogels lijkt wel, maar op jouw foto zie ik witte vlekken rond de ogen, die ik bij geen enkele soort zie, ook niet bij de Engelse ondersoort Motacilla flavissima. Toch weer veel gezien en geleerd tijdens het opzoeken!
Gr. Ingrid
Na het zien van deze foto vermoed ik dat je gelijk hebt. Waarom zijn de jongen groter dan de ouders? Zijn het de donsveren die de vogel groter laten lijken? Ik zie ook wel ooit spreeuwenjongen die groter zijn dan de ouders bij wie ze bedelen.
https://vroegevogels.bnnvara.nl/community/data/photo/2012/07/01439a3ba91a6f49dec73164e7a1ce7a.jpg