Zwarte ooievaar of foutje van de natuur?
Bijgevoegde foto van een ooievaar op Huis ter Heide (bij Tilburg).
Deze mooie parmantige jongen(of vrouwtje) liep ik letterlijk tegen het lijf tijden een vroege avond wandeling (dd 28-08-2023). Is dit nu een zwarte ooievaar, wat ik betwijfel omdat ik die in Extremadura (Spanje) gezien heb, of misschien een foutje van de natuur? Aan dit exemplaar zat geen enkele witte veer. Meerdere mooie foto's kunnen maken en ook een filmpje. Wat is uw mening ?
Met vriendelijke groet,
Rob Stevens
Waalwijk
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (8)
Je zou eventueel even bij STORK - STichting Ooievaars Research&Knowhow kunnen navragen of zij hier een verklaring voor hebben , Rob.
Opvallend is natuurlijk dat deze Ooievaar de enige is van 10/100-tallen die op Huis Terheide foerageren en deze nu juist geheel bruine verentooi heeft. Lijkt mij geen vervuiling. De zwarte veren op de rug zijn ook niet vies....
Dit is echt wel een ‘gewone’ ooievaar die op een of andere manier heel smerig is geworden . Hij heeft als het ware een grijs sluier over zijn witte verenpak gekregen. Je ziet ook een duidelijke aftekening hiervan.
@Wil, ja, daar heb je wel een punt..In mijn woonomgeving zijn heel veel ooievaars maar heb er nog nooit zo een gezien.
Ben nog even verder gaan zoeken en zie nu bij de foto´s op waarneming dat er meer foto´s van dit beest op die lokatie zijn gefotografeerd. Zie hier.
Wel een vreemd uitziend exemplaar.
Dus Wil: je had gelijk!! je hebt beter gekeken dan ik...
@ Jeanette
-een zwarte ooievaar heeft toch een geheel zwarte bovenvleugel
-de vleugeltekening van de bovenvleugel is toch van een ooievaar
-de vogel heeft toch geen iets opgewipte snavel (zwarte ooievaar wel)
Groeten, Wil
@Wil, in dit geval ben ik het niet met je eens...Zie ook hier. Maar zie graag tegen argumenten!
Als ik naar de bovenvleugel kijk zie ik toch de tekening van een gewone ooievaar.
Hij ziet er nogal groezelig uit met vervuilde veren.
Foerageert misschien ergens waarbij de vervuiling oploopt.
Zie b.v. deze site als voorbeeld: ooievaars020.nl/viezerikken
Groeten, Wil
Vermoedelijk is dit een tweede kalenderjaar Zwarte ooievaar - ciconia nigra. Hier nog zo een....Hier zijn er meer te zien.
Is de foto met flits genomen? De ooievaar is nét zo gedraaid dat de ondekant niet goed te zien is.