Zwermende lieveheersbeestjes op het strand
Tijdens de tropische dagen zijn de stranden niet alleen overspoeld door badgasten, maar ook massaal bezocht door het zevenstippelige lieveheersbeestje. Ook wij kwamen dit natuurfenomeen tegen tijdens de opnames. Lieveheersbeestjes schijnen te gaan zwermen bij voedseltekort en de aflandige wind kan ze richting strand hebben gestuurd.
Zou dat voedseltekort komen door een gebrek aan luizen? Merken jullie dat ook in de tuin? Of zou het door is anders komen.
Vriendelijke groet, Redactie Vroege Vogels
Foto is van Anke Maas.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (13)
we hebben een pruimenboom en vlier die elk jaar goed door luizen bewoont wordt, mussen, mezen en lieveheersbeestjes eten zich rond. gek is wel dat we dit jaar kraaien en gaaien met honger in onze tuin kregen en ook de mussen vonden het fijn dat we speciaal zomerstrooisel gaven. dit gaf me geen goed gevoel. er zijn in mijn beleving ook maar 2 tuinen in de hele straat waar de beestjes goed kunnen foerageren. er zijn veel steen en grind en modeltuintjes in de straat.
Dit jaar net als andere jaren erg veel luizen in mijn tuin...
gelukkig ook Lieveheersbeestje en met name de Zevenstippelige lieveheersbeestjes. Ook meerdere Dwergkapoentjes en de larven daarvan...
die kunnen heel wat luizen aan...
Nou . de lieveheersbeestjes mogen bij mij komen : volop luizen in de vlierstruiken en hazelaar ! Veel mensen weten niet dat de larves van lieveheersbeestjes zich verpoppen en daar kruipen later de lieveheersbeestjes uit. Die larves zijn zwart met rode kleine kruipertjes en zien er een beetje eng uit. Ook de larven eten luizen.
Aan luizen geen gebrek op mijn groenaanplant op niveau, te weten, de potten en plantenbakken op galerij en balkon, 4 -hoog achter en voor. Sommige planten plakken flink van de groene bladluisje. Maar gelukkig rukken de lieveheersbeestjes op, ook op 4 hoog, dankzij hun gevleugeld bestaan. Nu hopen dat er veel lhb-eitjes worden afgezet tussen de luizenplak en een leger van larfjes/vraatmachines aan de slag kan. Vooralsnog is het speuren naar die kleine gele eitjes......
Die zwermen lieveheersbeestjes komen veelal uit landen ten oosten van Nederland. Afgelopen dagen zijn ze massaal verpopt na warmte en regen. Ze stijgen op en worden meegevoerd door de wind. Een groot deel verdrinkt in zee.
Momenteel vliegen er ook heel veel zweefvliegen waarvan de larven bladluizen eten, allemaal concurrenten van de lieveheersbeestjes. Zodoende wordt de spoeling dun. Tot nu toe geen Aziaten, maar allemaal 7-stip. De bladluizen in mijn tuin worden flink aangepakt (o.a. op pruimenbomen).
Kees de Kraker - Burgh-Haamstede
@Anke Maas: Wat een prachtige foto!
M. Molenkamp-Weert(Limburg)