Forum

Nieuwste vragen

Sluipwesp of spinnendoder

Heb twee filmpjes waarbij een spin gevangen is en wordt weggesleept door een sluipwesp of spinnendoder. Mijn biologiecollega’s vonden het iets voor vroege vogels. Hoe kan ik de filmpjes naar jullie sturen? Dan kunnen jullie zelf kiezen, knippen of een beeld als foto gebruiken.

nimf onbekende schild(?)wants?

Vanmiddag gevonden op brandnetel langs wandelpad in gebied met veel grote brandnetel, braam.Gezien de vorm moet ik denken aan een schildwants.Overigens vanmiddag voor mij twee nieuwe wantsen gevonden:rode halsbandwants (Deraeocoris ruber); een bijna zwart ex. en een donkerbruin; na veel zoeken erach...

snuittor (?) onbekend

Vanmiddag aangetroffen op berenklauw. Op pad langs plas met veel riet, brandnetels, bramen en een berenklauw. Ik kwam al zoekend terecht bij de gehoornde schermbloemsnuittor (Liparus coronatus), maar ik heb niet het gevoel dat dat juist is.

Hommelsterfte

Ik heb een bloeiende Linde boom, heel mooi met veel gezoem van hommels. Nu liggen 10-tallen jonge hommels op de grond! Hóe kan dat??20 tot 23 juni 2018

hommel sterfte

grote sterfte van hommels - bijna 4 per vierkante meter - op een afstand van 50 meter onder lindebomen Nieuwe Kalfjeslaan - bij Amsterdams Manege - het laatste stuk weg tot de ingang van het boswat kan hiervan de reden zijn?