Vogels

Wat doet die bonte specht?

Sinds enige tijd zit regelmatig een bonte specht in ons vogelkastje. Dat kastje is bedoeld voor koolmeesjes. De specht heeft eerst het gat vergroot en zit nu de hele dag in het hokje te ‘timmeren’. Dat is goed te horen want het hokje werkt als klankkast. Wij willen hem/haar niet storen, maar vra...

Heremietlijster ?

Ook was er weer, een uurtje geleden, een ongelukkige landing van een vogel tegen de schuifpui. Het gebeurd niet vaak maar deze week toch al twee keer. Het is waarschijnlijk een Heremiet lijster. Deze komt als dwaalgast wel eens voor, maar leeft normaal gezien in Noord Amerika en Canada. Dus als het ...

Macaber

Van de week kwam ik dit macabere beeld tegen. Ik vond de vlaggetjes in het veld nogal gerafeld. Dichterbij gekomen zag ik tot mijn schrik de dode vogels gespietst op een stok. Er lagen ook n paar dode kraaien op de grond. Mijn vraag ligt voor de hand: "Mag dit"?

erg grote roofvogel

Afgelopen zondag reed ik met de auto langs het Markermeer, aan het einde van de dijk. In een flits zag ik een grote roofvogel met een flinke kromme snavel op een flinke tak boven het water zitten. Ik ken het formaat en silhouet van buizerds heel goed (zag ook nog een kiekendief onderweg) maar deze w...

Wie kent dit vogeltje?

Dit vogeltje zag ik in juni op en neer vliegen en ik had het idee daar haar moeder haar riep. Het was op Kampina en er stond ook veel riet. Zou het een Kleine Karekiet kunnen zijn? Of een spotvogel? Graag jullie mening hier over. Alvast bedankt.

Over Vogels

Wat vogels onderscheidt van andere diersoorten is het feit dat ze veren hebben en dat ze bijna allemaal vliegen. In Nederland zijn zo rond de vijfhonderd vogelsoorten waargenomen. Van een felblauwe ijsvogel langs de oevers tot een gele koolmees in de tuin.