Nestkastje nestje koolmeesjes tijdelijk verplaatsen
Er komt morgen een nieuw kozijn in ons appartement en daar zit een nestkastje aan vast met een nestje koolmeesjes erin van 2 weken oud.
Dus dat nestkastje moet los en tijdelijk een meter of 4 verder verplaatst worden.
Er is al weken reuring op de steiger ervoor ivm de andere appartementen en ze lijken het niet al te erg te vinden.
Ik plaats em dezelfde dag nog terug .
Stel de ouders zouden het nestje in de steek laten wat ik niet verwacht hoe dan de jongen te verzorgen?
Er is geen andere oplossing .
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (21)
Evengoed dank voor de andere linktips
Of ze nou beschermd zijn of niet gaat niets aan de zaak veranderen.
Van bureaucratie gaan de maagjes niet vol
En eventuele ¨sancties"zit ik al helemaal niet op te wachten of de vogeltjes
De planning is uit onze handen
Ik wil alleen maar dat alles goed verloopt... kan moeilijk het kastje aan het kozijn vast laten zitten als ze em eraf halen.
Ik had al water en meelwormen op een tafeltje op het balkon gezet de afgelopen weken maar dat pakken ze niet , en heeft risico op eksters etc die daar rond gaan hangen.
We houden het ook in de gaten of de ouders steeds terugkomen of niet.... en desnoods voeren we de jongen voor de laatste week zelf als dat zou moeten .... het liefst wat tips op dat eventuele vlak.
Maar wat ik al zei ze lijken niet heel erg schuw
Tja, dat is een lastige, want de koolmees is een beschermde inheemse vogelsoort. Net als alle andere vogels die van nature in het wild in Nederland voorkomen, zijn koolmezen beschermd op grond van de Europese Vogelrichtlijn.
Hopelijk verloopt de tijdelijke verhuizing goed....Eventueel even hier kijken of even navragen bij de Vogelbescherming wat te doen als het onverhoopt de ouders niet lukt de jongen te voeren. Want dat is voor een succesvol verloop wel heel erg belangrijk!!