Nestkastje nestje koolmeesjes tijdelijk verplaatsen
Er komt morgen een nieuw kozijn in ons appartement en daar zit een nestkastje aan vast met een nestje koolmeesjes erin van 2 weken oud.
Dus dat nestkastje moet los en tijdelijk een meter of 4 verder verplaatst worden.
Er is al weken reuring op de steiger ervoor ivm de andere appartementen en ze lijken het niet al te erg te vinden.
Ik plaats em dezelfde dag nog terug .
Stel de ouders zouden het nestje in de steek laten wat ik niet verwacht hoe dan de jongen te verzorgen?
Er is geen andere oplossing .
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (21)
Het vrouwtje moet ze ook warm houden. Ik denk toch dat het lawaai en werken van de afgelopen weken er een rol in kan hebben gespeeld. er werd dan minder tot niet gevlogen alleen ervoor en erna heel veel . Ik zie ze wel regelmatig met grote rupsen aan komen vliegen dus ik denk dat het met deze nu wel goed komt .
Ik kan de dode beestjes hier niet echt kwijt denk ik maar wacht wel tot ze uitgevlogen zijn.
Iig bedankt voor het meedenken zover
Goed nieuws!
Het is niet voor niets dat o.a. Koolmezen veel eitjes leggen; als er in de loop van het broed-/uitvlieg seizoen -en de eerste periode daarna -slachtoffers vallen, is de instandhouding van de soort bij 2 overlevende gegarandeerd.
Zou kunnen dat er tijdelijk even te weinig voedselaanbod ( voornamelijk rupsen) voor de jongen was, , maar hoe dan ook, er zitten nu nog( voor zover bekend) 5 vitale jongen in het nest. De ouders hebben zo´n voederdrang als ze hun jogen horen piepen dus dat komt nu wel goed. Fijn dat je kunt zien dat de tijdelijke verplaatsing geen invloed heeft gehad.
In de natuur worden nesten niet schoon gemaakt...de overgebleven jongen zullen weldra uitvliegen en als je dat ziet, zou ik daarna de jongen uit het nest halen want dat trekt parasieten ed. aan.
Vaak volgt er nog een tweede leg. De dode jongen kun je - afhankelijk van hoe je woont- ergens neerleggen zodat andere beestjes er weer iets aan hebben. Het is ook weer interessant om te zien welke natuurlijke opruimers daar weer op afkomen.
Zelf heb ik dode dieren die ik hier of daar heb gevonden, onder een oude ´hanging basket´ op een plek in de tuin op de grond gelegd, zodat de andermans katten er niet al te makkelijk bij kunnen. Het is dan weer interessant om te zien hoe snel ze de grond in worden getrokken en als nuttig voedsel voor andere beestjes dienen.
Nou ze hebben de oude plek weer gevonden! en vliegen weer af en aan . pak van mn hart.
Dit is de foto van een week geleden.
Zit er nog wel mee wat ik met de dode meesjes moet doen.
Nou ze hebben de oude plek weer gevonden! en vliegen weer af en aan . pak van mn hart.
Dit is de foto van een week geleden.
Zit er nog wel mee wat ik met de dode meesjes moet doen.
Nestkastje net terug geplaatst hoorde de ouders net kwetteren ergens .
Weet niet zeker of ze het gezien hebben dat het weer op de oude plaats naast de balk onder het plafond terug is ..,, heb ze nog niet meer gezien.
Er waren origineel 8 jongen volgens de foto van een week geleden
Nu zijn het er nog 5 volgens mij en zijn er 3 dood de dode zijn kleiner is op de foto niet goed te zien maar in het echt wel, kan ik die er zelf uithalen als de ouders het niet doen? (als ze hopelijk nog weer terug komen).
En is het gebruikelijk dat er jongen dood gaan in het nest?
Jeanette,
Goede informatieve site... geeft antwoord op alle vragen.
Ik laat zowizo wel weten hoe het afloopt.alvast hartelijk dank
Super! Dan komt het vest goed en bovendien houden jullie het goed in de gaten. Extra genieten als het lukt!
Nestkastje is vanochtend verplaatst en ze zijn er al een paar keer gelukkig in terug geweest, tis nog behoorlijk druk met werk
Snap het dilemma wel hoor en ook dat je in dit geval afhankelijk bent van andermans planning.
Het feit dat je je zorgen maakt of het met de jongen in net nest wel goed komt en het zo goed mogelijk voor de vogels probeert te regelen, zegt natuurlijk alles.
Dus met jou hoop ik dat het allemaal goed komt. En als er zich problemen zouden voordoen zou ik contact opnemen met de eigenaar van deze site die er veel ervaring mee heeft.