(Te) jonge merel?
Ik zag net deze jonge merel zitten en hij lijkt me eigenlijk een beetje té jong om al uit het nest te zijn. Er zijn volwassen merels in de buurt, die vrij opgewonden zijn, maar ik zie ze het jong niet voeren. Weet iemand of dit is zoals het hoort, of zou hij uit het nest gevallen zijn? En kan ik in dat geval iets voor hem doen? Hij lijkt me nog vrij hulpeloos en kwetsbaar... Hij kan wel lopen maar is er niet heel bedreven in. Graag advies!
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (17)
Uit je verhaal blijkt duidelijk dat de ouders het jong al eerder op hadden gegeven. Het is niet waarschijnlijk dat ze, nu hij nog meer verzwakt was, hun verzorging ineens weer zouden oppakken.
Dus ja, het is zoals het is, punt! En ga verder.......!!
Groet, Minke.
Ik denk dat het inderdaad een kat is geweest. Ik had er al eens een naar boven zien turen met een pootje tegen de stam...
Als ze er wel vier of vijf krijgen, vraag ik me af hoe het met de rest is afgelopen. Ik heb gezocht, maar verder niks gevonden.
Ik had al eens gehoord dat je in de periode dat er jongen zijn geen pinda's mag voeren, het schijnt dat deze voor de jongen, die ze van de ouders krijgen, onverteerbaar zijn en het daardoor slecht met ze kan aflopen.
Vaak is het zo bij deze vogelsoort, dat er altijd in een nest van vier of vijf jongen, het allerlaatst uit het ei gekropen jong gedurende de veertien dagen van uit het ei komen tot uitvliegen te weinig eten krijgt en daardoor ook achter is met zijn groei. Als zijn grotere broers en zussen uitgevlogen zijn, krijgt het nog minder te eten en komt om van de honger of valt door honger gedreven uit het nest en is vaak letterlijk voor de poes. Men kan zo'n klein vogeltje zelf opfokken met eivoer en wormpjes, maar dat vergt veel tijd en geduld, vaak moet je in het begin ze letterlijk de bek "openbreken" en via een pipet voeren. Dit soort vogels kan zich dan wel later moeilijker in het wild handhaven en zijn alsnog voer voor poes of sperwer. Het is bovendien de laatste dagen snikheet geweest en dan kunnen de ouders ook moeilijker voedsel vinden, waardoor de kleinste jongen ook vaker de "klos" zijn. Ik voer dan ook het hele jaar door vogelpindakaas en universeelvoer en natuurlijk vogelstrooizaad. Dit jaar meerdere keren de grote bonte specht met jong gezien bij de vetpot en ook voor het eerst regelmatig een paartje holenduiven. De natuur is in onze ogen soms hart, maar het regelt zich zelf.
Prima opgelost Markuz. Je hebt groot gelijk en ik zou net zo regeren. Het verhaal klinkt of er een ekster- of kataanval op het nest is geweest. Pech voor het ene, geluk voor het andere kuiken.
Hij is te jong om zich zelf te beschermen door middel van vluchten, weg vliegen.
Maar de ouders blijven voeren, maar zijn gepiep is ook een uitnodiging voor de poes, m.a.w. ze heeft maar een kleine kans van overleven.
Oh ja, die... Tja, ik heb wat dat betreft misschien een wat ouderwets visie. Ik zie het als één van de taken van de mens om goed te zorgen voor onze planeet en al haar bewoners. En als er dan zo'n mereltje op mijn pad komt, vind ik het mijn verantwoordelijkheid om te zorgen dat het goed met hem komt. Dat vogeltje kan het niet, ik wel. Dus dan doe ik dat. Dat is mijn natuur. :)
We blijven elkaar kruisen..... Ik wordt dan doodgegooid met "dat is de natuur......"
Kijk, daar hoopte ik op......
Minke.