Vogels en duiven
Sinds een paar dagen durven er geen vogels en duiven meer op mijn balkon te komen. Zodra ze op de balustrade zitten, klappen ze na een paar seconde keihard weg.
Ze zijn ineens zo bang geworden.
Dit vind ik heel erg.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Groetjes,
Maryleen
Ze zijn ineens zo bang geworden.
Dit vind ik heel erg.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Groetjes,
Maryleen
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (11)
Ik denk niet dat het door de halsbandparkieten komt, Hier op mijn balkon ook iedere dag duifjes en halsbandparkieten tegelijk, geen bezwaar.
Ik hoop dat de oorzaak nog bekend wordt en het weer in orde komt.
gr. Hanneke!
Ik hoop heel erg dat het goed komt voor je.Hoe langer de winter duurt hoe meer de vogels honger krijgen ( winter....voor zover het echt winter is of nog wordt...)
Valt er met de buren te praten?
Reageer snel want kan heel vaak niet inloggen helaas.
Toch veel succes
Groet Michelle
Geplaatst op 16-01-2024 om 07:17
Wat jammer toch! Het ziet er zo goed uit wat je doet! Woon je in het westen? Kunnen het halsbandparkieten zijn? Die zijn erg fel en jagen veel vogels ( andere vogels..) weg! Dat zie ik regelmatig! Ze " zingen" ook heel fel, vaak de hele dag door!
En vuurwerk is de grootste boosdoener wat je maar kunt bedenken.
Voor onze honden ook was het een regelrechte ramp!
Hoop voor je dat ze toch snel terugkomen!
Michelle
Zo erg voor je honden. De beestjes begrijpen niet wat er aan de hand is met al dat geknal. Verschrikkelijk is het.....ik hoop dat er een verbod op vuurwerk komt.
Ik woon in West Brabant.
Hier in de buurt is 1 Halsbandje (ik heb hem de naam Hansje gegeven)
Maar de andere vogels en duiven zijn niet bang van Hansje.
Ik heb nu het vermoeden, dat het met mensen te maken heeft. Schuin boven mij wonen mensen die vogels en duiven haten. Echt raar....want ze komen nooit bij hun op het balkon.
Ze gaan trouwens nooit op een ander balkon. Ik blijf proberen dat ze weer veilig bij mij komen om te eten en te rusten.
Ik heb ook wel aan een roofvogel gedacht, maar zouden die zo dichtbij op een balkon komen?
En vuurwerk is de grootste boosdoener wat je maar kunt bedenken.
Voor onze honden ook was het een regelrechte ramp!
Hoop voor je dat ze toch snel terugkomen!
Michelle
Zou het niet om een roofvogel kunnen gaan die de paniek en veroorzaakt heeft?
Gr. Tineke
Snap dat het heel vervelend is Maryleen en dat je je vogelvrienden mist.
De Vogelbescherming denkt dus ook aan een effect van het vuurwerk..
Heb je het vermoeden dat er mensen in de buurt wonen die een hekel hebben aan de vogels, en dan met name de duiven?
Met ultrasoongeluid kun je inderdaad vogels verjagen; geen idee of er apparatuur is die dat zou kunnen registreren en of daar eventueel iets tegen te doen is.
Ik heb snel een antwoord gekregen.
Hun denken dat het te maken heeft met het vuurwerk, en dat dat iets met hub heeft gedaan. ( Ik hoop dat er een landelijk verbod op vuurwerk ga komen). Maar waarom hebben ze dan zelfs met Oud en Nieuw hier op het balkon geslapen? En waarom is dit gedrag een week na Oud en Nieuw begonnen. Ze willen zo graag op mijn balkon komen, maar durven niet meer op de balustrade te landen. Ze blijven even fladderen en keren weer om en weg zijn ze weer. Heel soms landen er een paar, maar gaan naar het voer en water zitten staren, wat altijd voor hun klaar staat,.......en ineens vliegen ze in paniek weg.
Ik heb er echt geen verklaring voor...ik heb hun nooit weggejaagd of bang gemaakt.
Het enigste wat ik zou kunnen bedenken, is dat iemand een ultrasoon apparaat heeft, wat op mijn balkon gericht is.
Ik heb er echt zo'n verdriet van, en ik mis de vogeltjes en duifjes zo verschrikkelijk erg.
Dat was wel een bijzondere band met de vogels Maryleen, en begrijp nu beter hoe dat contact, de gezelligheid en vrolijkheid van de vogelvrienden wordt gemist. Er was dus een hele goede vertrouwensband ! Wat jammer! dat het nu ineens zo anders is.
Hoop erg dat dat vertrouwen langzaam maar zeker weer terugkomt; ik kan niets anders verzinnen dan dat het verschrikkelijke geknal en vuurwerk in de buurt toch iets met de vogels heeft gedaan.
Eventueel kun je bij de Vogelbescherming nogeens navraag doen.
Sterkte ermee; ik kan alleen maar hopen dat ze langzaam maar zeker weer komen genieten van al je goede zorgen. Misschien dat de vrieskou daarbij wat helpt omdat het nu moeilijker voor ze wordt om eten te vinden.