Wat voor eend is dit?
Ik zag deze eend in Nieuwegein in het bijzijn van een wilde eend(v) met 2 pulletjes. Hij bleef haar dicht bij haar in de buurt en zij jaagde hem niet weg. Ze trokken echt met elkaar op, zo leek het althans. Ik zou graag willen weten wat voor eend het is, en of een eventuele paring met een wilde eend nakomelingen zou kunnen produceren.
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (18)
Heel fijn vrijheidweekend en veel natuurplezier. Ingrid
Bedankt allemaal voor de antwoorden en Jeanette voor de extra inzet om het antwoord te achterhalen. Nu heb ik wel nog 1 vervolgvraag:
Dit is dus een zeldzame eend?
Ingrid, jouw eend vind ik echt prachtig!
Antwoord op waarneming is ook hybride kuifeend x witoogeend.
Complimenten voor Ingrid, die het toch goed bleek te hebben!
Die van Ingrid is een mannetje soepeend (kruising tussen wilde eend en een tamme kleurvariant)
Als we er hier - ondanks alle goede pogingen en inzet van mensen die proberen de vraag adequaat te beantwoorden - niet uitkomen, en er dus geen duidelijk antwoord komt voor de vraagsteller, proberen we het bij de kenners op wrn. Daar zitten mensen die echt héél veel van vogels af weten.
Er zijn hier verschillende opties; en bovendien is de foto niet super dus blijft het naar mijn mening gokken.
Van een reactie van kenners kunnen we allemaal weer van leren!
Soepeenden en hybriden hoeven niet alle kenmerken van ouders te hebben en de vreemdste kleurvariaties komen voor. Het schijnt toch echt aythya-soort te zijn, maar ik heb niet de pretentie om zekerheid te kunnen geven. Gr. Ingrid
Hier is de link van het vogelforum van waarneming.nl te volgen.