Welke kakkerlak is dit?
Hallo,
Sinds enige dagen hebben we verschillende kakkerlakken waargenomen in ons (net) huis. Het betreft 2 boven op de slaapkamer, 1 in de woonkamer, 1 in de gang naar buiten en dan (wat wij vreemd vinden) een stuk of 7 bij het ophangen van de was. Gezien we er eerst 2 zagen bij de gewassen was (40° was) hebben we nogmaals gewassen, toen zagen we er weer een paar, na het afhalen van de was, in de wasmand.
In het huis vinden we nergens plaatsen waar vervellingen of uitwerpselen liggen. We hebben inmiddels het hele huis toch behoorlijk grondig uitgekamd.
We vrezen dat de kakkerlakken meegekomen zijn van vakantie en nu gaan voortplanten in onze kleerkasten.
Het betreft de kakkerlak op de foto in bijlage.
Gisteren kwam er een verdelger langs die vlug even wat sproeisel gespoten heeft in de keuken en badkamer. Boven op de slaapkamers (waar de kleerkasten staan) achtte hij het niet nodig.
Weet iemand meer over deze soort. Moeten we toch best een andere soort van bestrijding inzetten, kleren wassen help dat en zo ja op hoeveel graden?
Hopelijk heeft iemand antwoorden op onze vragen..
Alvast bedankt
Sinds enige dagen hebben we verschillende kakkerlakken waargenomen in ons (net) huis. Het betreft 2 boven op de slaapkamer, 1 in de woonkamer, 1 in de gang naar buiten en dan (wat wij vreemd vinden) een stuk of 7 bij het ophangen van de was. Gezien we er eerst 2 zagen bij de gewassen was (40° was) hebben we nogmaals gewassen, toen zagen we er weer een paar, na het afhalen van de was, in de wasmand.
In het huis vinden we nergens plaatsen waar vervellingen of uitwerpselen liggen. We hebben inmiddels het hele huis toch behoorlijk grondig uitgekamd.
We vrezen dat de kakkerlakken meegekomen zijn van vakantie en nu gaan voortplanten in onze kleerkasten.
Het betreft de kakkerlak op de foto in bijlage.
Gisteren kwam er een verdelger langs die vlug even wat sproeisel gespoten heeft in de keuken en badkamer. Boven op de slaapkamers (waar de kleerkasten staan) achtte hij het niet nodig.
Weet iemand meer over deze soort. Moeten we toch best een andere soort van bestrijding inzetten, kleren wassen help dat en zo ja op hoeveel graden?
Hopelijk heeft iemand antwoorden op onze vragen..
Alvast bedankt
Log in om te reageren
InloggenNog geen account? Registreer je nu
Reacties (7)
Hallo Arne,
ik heb een periode van m'n leven flink wat tijd kunnen besteden aan de hobby entomologie (ongeveer van 2005-2020), maar ben er intussen mee gestopt omdat er in m'n nieuwe leefomgeving problemen ontstonden vanwege die tijdsbesteding. Kakkerlakjes waren één van de (veelal wat meer obscure) groepen insecten waar ik wat meer mee bezig was en ik heb deze nieuwkomers destijds redelijk intensief gevolgd. We zouden er nog eens een artikel over moeten schrijven, mja ...
Ben nu wel nieuwsgierig hoe u aan deze kennis komt :-)
Als hobby-natuurliefhebber?
Ik zou nog vele vragen kunnen stellen ivm deze 'situatie'. Maar ga je verder niet storen!
Ik ben al heel blij voor de heldere uitleg die u gegeven hebt. Bedankt daarvoor!!!
Dat ze op de was zaten heeft dus een indirecte oorzaak (lekker zonnen of vocht), ze hebben verder helemaal niks met was/stof/linnengoed.
Niks "invasie" dus. Als er al eentje met de was in de klerenkast terecht zou zijn gekomen dan loopt'ie er gewoon weer uit, of is binnen een paar dagen dood als'ie klem zit.
Net als elk ander insect dat over je eten heen loopt (vliegen, wespen etc) zouden deze als ze eerst ergens anders op hebben gezeten "viezigheid" van elders kunnen meenemen, maar ze zijn niet zo "besmettelijk" als de bekende plaagdier-kakkerlakkensoorten (Duitse, Amerikaanse etc), die bijna standaard bepaalde pathogenen met zich meedragen. Een beetje vlieg kotst trouwens wat maaginhoud op jouw eten uit, waarmee dat een beetje wordt opgelost, om het daarna weer op te zuigen. Veel "ranziger" dan het knabbelen van zo'n kakkerlakje (als 'ie al op je eten terecht komt)
Is deze soort ook een gevaar voor verspreiding van ziektes?
Het gaat idd over de was die buiten hing.
Moeten we dan vrezen voor een invasie in de kleerkast binnenkort?
Best alles eens wassen op 60°?
Of gewoon zo laten?
Had al zo'n vermoeden dat die verdelger er niet veel om gaf!
Locatie Destelbergen, België :-)
Hallo Arnelauw,
uit je verhaal blijkt niet duidelijke of de exemplaren "op de was" binnen of buiten waren? Bij was die buiten hangt verbaast het me niks, want die heb je natuurlijk in de zon hangen en dan is elk wasstuk een lekker groot warm oppervlak om heerlijk op te gaan zitten zonnen. Bij was die binnen hangt komen ze misschien wel op het vocht af - dat is binnenshuis namelijk het grootste probleem voor ze en de belangrijkste reden dat ze binnen niet lang kunnen overleven en niet kunnen voortplanten: Ze drogen uit.
Een bestrijdingsdienst voor deze laten komen is kolder en zelfs gevaarlijk - die jongens spuiten gif in je woning wat weer een eigen leven gaat leiden (je veegt er een keer doorheen ofzo), zodat je het uiteindelijk zelf binnen zult krijgen. Of je huisdieren (veel grotere kans). Dat 'ie überhaupt spuit bewijst maar weer dat ze hun soortenkennis niet op orde hebben. Ik ben geloof ik nog nooit een "bestrijder" tegengekomen die wel kon herkennen met welke soorten men te maken had. Maar dat weerdhoudt ze er natuurlijk niet van om kwistig te gaan spuiten om geld aan je te verdienen.
Goed mogelijk dat ze uit een zonnig zuidelijk vakantieland zijn meegelift, maar voor hetzelfde geld was dat al vorig jaar, of bij de buren of wat dan ook. Ze overleven hier in Nederland prima tegen je warme huisgevel aan (buitenkant!), vooral als je daar wat begroeiing tegenaan hebt (dol op buxus, klimop en andere klimplanten) en dan komen ze ook gewoon door het open raam of andere kieren binnen.
Laten gaan, of een potje erover en weer buiten zetten. Zeker als je huis op orde (schoon) is hebben ze er niks te zoeken, dus gaan ze vanzelf wel weer naar buiten (als ze het kunnen vinden), of ze gaan dood (net als een verdwaalde vlieg op den duur).
Groets, Arp
Daarover komen hier de laatste weken vaker vragen.
Het lijkt mij een Dwarsbandkakkerlak. (Planuncus tingitanus s.l.)
Hier en hier zijn op die vragen de reacties te lezen.
Een verdelgingsdienst lijkt mij overbodig; je kunt ze eenvoudig buiten zetten.
Lees daarover meer info over op de bijgevoegde links.