Welke "nachtvlinder(?)" is dit?
Ik heb deze vlinder aangetroffen op 19 april dit jaar op een houten balk in het heidegebied van de Teverenerheide, een heide gebied in Duitsland direct grenzend aan de Nederlandse Brunssumerheide. Het was 17.30 uur
Ik heb deze vlinder aangetroffen op 19 april dit jaar op een houten balk in het heidegebied van de Teverenerheide, een heide gebied in Duitsland direct grenzend aan de Nederlandse Brunssumerheide. Het was 17.30 uur
De foto is van slechte kwaliteit, maar het plantje heeft donker (rood/paars dat neigt naar zwart) blad en paarse bloemetjes.
Van Dictyla humuli twee exemplaren op gewone smeerwortel in doosje meegenomen om thuis nog eens onder de stereomicroscoop te bekijken. Tot mijn verbazing trof ik ook nog een nimf aan. Is dit een nimf van Dictyla humuli ?Gepoogd een foto te make mbv de stereomicroscoop (lastig met een compactcamera!)...
Vanmiddag gevonden op gewone smeerwortel langs houtsnipperpad. Invoeren op waarneming leverde beide keren Dictyla humuli op [voor mij een nieuwe soort, leuk!].Toch vind ik een groot verschil tussen beide foto's wat lichaamsbouw betreft. Variatie in vorm?
Of een van de ooievaarsbek bloemetjes, of is dat hetzelfde?Ik hoop dat iemand het weet. Dank voor het meedenken.Jeanet
Ik zag een paartje van deze leeuweriken in de duinen , maar kan niet het onderscheid niet maken .
Gefotografeerd in een boom met veel struikgewas er onder. Bij het Amsterdam Rijnkanaal. M of V?Alvast bedankt voor de reacties.
Ik kreeg deze foto toegestuurd door een vriend die dit vond langs de Waal bij Nijmegen. Mijn beste gok is dat het uitgedroogde eitjes zijn van een amfibie maar kan ook heel goed iets heel anders zijn. Wie weet meer?
Gespot bij Het Loo in Apeldoorn begin april. Het lijkt een soort vliegenvanger, maar de precieze soort hebben we niet kunnen bepalen.